Model biznesowy B2B odnosi się bezpośrednio do stosunków handlowych między firmami. Oznacza to, że podmiot gospodarczy sprzedaje usługi lub produkty innym przedsiębiorstwom. Czego koniecznie warto dowiedzieć się na ten temat?
Spis treści:
Czym jest B2B?
Co to B2B (ang. business-to-business)? To ciekawy model biznesowy, który definiuje wymiany handlowe zachodzące pomiędzy dwoma firmami. Stanowi on rozsądną alternatywę dla przedsiębiorców chcących zrezygnować z dostarczania produktów i usług konsumentom detalicznym.
Kluczowy aspekt B2B to złożoność i długoterminowy charakter kontaktów biznesowych. Współprace trwają tu przez długie okresy i są zwykle określane przez wieloletnie umowy.
Zmienia to całkowicie powszechnie znany charakter sprzedaży typowy dla B2C (ang. business-to-client). Zakupy nie są impulsywne, a wręcz przeciwnie. Dodatkowo ostateczne decyzje rozważa wiele różnych działów, a nie pojedyncze osoby.
Poza tym model B2C bywa dla niektórych frustrujący ze względu na konieczność obsługi dużych ilości pojedynczych klientów na raz, a B2B to całkowicie zmienia.
Główne zalety modelu B2B
Na jakie korzyści mogą liczyć biznesmeni zainteresowani B2B? Przede wszystkim na większe zamówienia cechujące się dużą stabilnością. Podmioty gospodarcze są zainteresowane hurtowymi zleceniami, a to gwarantuje m.in. większą przewidywalność przychodów dla dostawców i tym samym małe ryzyko finansowe.
W modelu B2B możliwe jest także negocjowanie wszelkich zawieranych umów. Warunki mogą być więc dostosowane do specyficznych potrzeb obu stron. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wspólnie uzgodnić:
-
terminy płatności;
-
okoliczności dostaw;
-
charakterystykę produktów.
B2B pozostawia większe pole do popisu w kontekście optymalizowania szczegółów współpracy w porównaniu m.in. do B2C.
Należy wspomnieć o tym, że B2B umożliwia korzystanie z ciekawych technologii oraz systemów informatycznych, m.in. CRM i SCM, oraz platform e-commerce B2B. Przedsiębiorcy mogą w ten sposób zdobywać nowe umiejętności przydatne w świecie biznesu.
Przy tym trzeba zaznaczyć ciekawe możliwości ekspansywne. Współprace z partnerami biznesowymi na różnych rynkach ułatwiają sprawne wchodzenie na nowe obszary działalności i uproszczone zdobywanie klientów.
Sprawdź także: Czym różni się dostęp do internetu dla biznesu i dla osoby prywatnej
Wady modelu B2B
B2B nie jest rozwiązaniem idealnym. Niestety, wiąże się z kilkoma istotnymi wadami. Trzeba wiedzieć o tym, że ten model biznesowy:
-
nie zapewnia żadnych praw pracowniczych – zainteresowani nie mogą liczyć np. na płatne urlopy lub prawną ochronę pełnionego stanowiska;
-
nie gwarantuje żadnych benefitów – przedsiębiorcy muszą pogodzić się np. z brakiem premii rocznych;
-
zmusza do prowadzenia księgowości – wiąże się to bezpośrednio ze stratą zasobów pieniężnych lub czasowych.
Wszystkie te przeszkody nie są nie do przejścia, bo wystarczy pomyśleć zawczasu o stworzeniu sensownych rozwiązań.
Przykładowo płatne urlopy można planować we własnym zakresie przy wykorzystaniu oszczędności (kontraktorzy B2B zwykle cieszą się dużym wynagrodzeniem, więc jest z czego odkładać), a premie roczne da się zaznaczyć w ramach podpisywanych kontraktów.
Sprawdź także: Smartwatche i smartbandy w pracy – jakie funkcje ułatwiają życie zawodowe?
Natomiast prowadzenie księgowości można ułatwić sobie poprzez korzystanie z usług księgowych lub m.in. użytkowanie smartwatchy przypominających o konieczności uiszczenia nadchodzących płatności. Szeroka oferta sprzętu i opcji abonamentowych od Play jest w stanie sprostać wszelkim wymaganiom.
Przykłady działalności B2B
B2B może wystąpić np. między firmą potrzebującą usług marketingowych a specjalistą od reklam działającym w ramach JDG oraz przedsiębiorstwem wymagającym czyszczenia przestrzeni użytkowych a prywatnym kontraktorem z własnym biznesem – możliwości w tym zakresie są niemalże nieograniczone.
Kontrakt B2B da się dopasować do potrzeb obu stron. Forma ta przewiduje wiele różnych rozwiązań, a poszczególne firmy mogą ogłaszać się online w celu nawiązania nowych znajomości biznesowych. Do tego warto mieć szybki i niezawodny internet, który dostępny jest w ramach Play Rozwiązania dla Biznesu.
Jak rozpocząć działalność w ramach modelu B2B?
Istnieje kilka sposobów, by rozpocząć B2B. Szczególnie powszechny to założenie jednoosobowej działalności gospodarczej, która zakłada minimum formalności i ciekawe ulgi dla początkujących biznesmenów. Przed tym trzeba, oczywiście, wymyślić jej charakter oraz zakupić wszelki potrzebny do tego sprzęt (również ten do użytkowania na co dzień, np. tablety i komputery).
Sprawdź także: Jak stworzyć nowoczesne biuro domowe? Podpowiadamy!
Czy warto zdecydować się na wykorzystanie B2B? Oczywiście, że tak! Zwłaszcza w przypadku osób zdecydowanych i kreatywnych, mających ciekawy pomysł na produkt lub usługę przeznaczoną dla podmiotów gospodarczych, a nie klientów detalicznych. Dobrze jest wiedzieć także o tym, że przejście na kontrakt B2B może okazać się opłacalne pod względem zarobkowym.