Spis treści:
- Jak działa poczta głosowa?
- Wady i zalety poczty głosowej
- Poczta głosowa w Play – Standard i Premium (PRO) [Poczta głosowa Standard Play – usługa bezpłatna / Poczta głosowa PRO Play – usługa płatna]
- Jak odsłuchać pocztę głosową w Play?
- Jak wyłączyć pocztę głosową w Play?
Jak działa poczta głosowa?
Dla wielu użytkowników poczta głosowa jest reliktem przeszłości, dlatego obecnie z usługi korzysta się coraz rzadziej. Gdyby zaszła potrzeba wyłączenia tej usługi, to można to zrobić już nie tylko poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta czy w salonie sieci, ale wystarczy wysłać krótki kod USSD (ang. unstructured supplementary service data). Jednak dziś właściciele telefonów raczej nie mają potrzeby wyłączania poczty głosowej. W czasach nielimitowanych darmowych połączeń, czy to w ofertach na abonament, czy w pakietach na kartę lub MIX, nagranie wiadomości nie naraża abonenta na wysokie koszty.
Przed podjęciem decyzji warto na pewno wiedzieć, jaka jest zasada działania poczty głosowej. A zatem, jeżeli właściciel telefonu nie odbiera, na przykład jest poza zasięgiem sieci lub ma wyłączone urządzenie, osoba dzwoniąca zostaje przekierowana do poczty głosowej, gdzie może nagrać wiadomość. Po ponownym zalogowaniu się do sieci odbiorca otrzymuje informację o nagraniu i może odsłuchać wiadomość zostawioną na poczcie głosowej.
Sprawdź także: Czym jest Wirtualna Centralka? Wyjaśniamy!
Wady i zalety poczty głosowej
Łatwo znaleźć plusy poczty głosowej. Przede wszystkim właściciel telefonu z aktywną usługą może odsłuchać wiadomości od dzwoniącego natychmiast po zalogowaniu się do sieci. Poczta jest również tania, a często nawet bezpłatna. Osoba nagrywająca się na pocztę płaci jak za zwykłe połączenie. Żadnych kosztów związanych z pocztą nie ponosi użytkownik z aktywną usługą w telefonie, przynajmniej jeżeli ma pakiet podstawowy i przebywa na terenie Unii Europejskiej.
Korzystanie z poczty głosowej jest również bardzo proste. Wystarczy ustawić parametry usługi, w tym język czy powitanie. Wiadomość powitalna może być niekonwencjonalna, na przykład z imieniem i nazwiskiem właściciela telefonu, dzięki czemu dzwoniący mają pewność, że nie pomylili numeru.
Do wad poczty zaliczyć można mało przyjazną obsługę. Wynika to z dużej liczby otrzymywanych informacji (np. imię, nazwisko, numer), zwłaszcza jeżeli osoba dzwoniąca nie jest znajomym. Jeżeli jest to kilka nagrań, konieczne może być zapisywanie informacji w notatniku, ewentualnie trzeba ponowne odsłuchiwać wiadomości, co może irytować.
Jednak i tutaj poczta głosowa zmienia się na lepsze. Operatorzy telekomunikacyjni oferują rozwiązania usprawniające proces odsłuchiwania nagranych wiadomości. Dobrym przykładem jest plik dźwiękowy przesłany na adres e-mail. Pomagają także mechanizmy zamiany głosu na tekst (STT, ang. speech to text). Wciąż takie narzędzia nie są doskonałe, ale technologia jest stale rozwijana.
Poczta głosowa w Play – Standard i Premium (PRO)
Poczta głosowa Play to dwa warianty usługi do wyboru. Podstawą jest usługa poczty głosowej w wariancie Standard, opcją ulepszoną – Premium.
Poczta głosowa Standard Play – usługa bezpłatna
- informacja dla dzwoniącego o możliwości nagrania wiadomości głosowej;
- SMS z powiadomieniem o każdym nagraniu;
- 14 dni na odsłuchanie wiadomości;
- własne powitanie;
- aktywacja usługi w aplikacji Play24 lub krótkim kodem o treści *111*56*1#.
Poczta głosowa PRO Play – usługa płatna
- specjalna aplikacji do przeglądania i odtwarzania wiadomości;
- wiadomości w formie plików dźwiękowych przesyłane na adres e-mail lub we wiadomości MMS;
- możliwość przechowywania do 100 wiadomości;
- 90 dni na odsłuchanie wiadomości;
- własne powitanie;
- aktywacja usługi w aplikacji Play24 lub krótkim kodem o treści *111*5*1#.
Sprawdź także: Przydatne kody w Play na kartę – sprawdź, o czym pamiętać!
Jak odsłuchać pocztę głosową w Play?
Odsłuchanie poczty głosowej w sieci Play jest szybkie i proste. W obu wariantach – Standard oraz Premium – można to zrobić na dwa sposoby:
- przez połączenie na numer *200;
- przez połączenie na numer 790 200 200.
Większe możliwości daje poczta w wariancie Premium. Właściciel telefonu z pocztą głosową PRO Play może odsłuchać nagrane wiadomości w aplikacji Poczty Głosowej. Dodatkowo odbiorca otrzyma wiadomości w formie plików dźwiękowych na adres e-mail lub w wiadomości MMS.
Jak wyłączyć pocztę głosową w Play?
Właściciel telefonu z aktywną usługą poczty nie ponosi żadnych kosztów za nagranie wiadomości przez dzwoniącego. To osoba nagrywająca wiadomość ponosi koszt w wysokości prypisanej do standardowego połączenia. Dla właściciela usługi zmienia się to jednak podczas przebywania poza Unią Europejską. Wówczas płaci on za odebrane połączenie przekierowane na pocztę jak za telefon do Polski.
Sprawdź także: Tryb samolotowy nie tylko w samolocie. Kiedy warto korzystać z trybu samolotowego?
Żeby nie narażać się na dodatkowe koszty, podczas przebywania poza Unią Europejską warto rozważyć dezaktywację usługi. Można to zrobić w aplikacji Play24 lub szybkim kodem, na przykład o treści *111*5*2# (poczta PRO Play) lub *111# i wybranie odpowiedniej opcji.
Zapowiedzi o "śmierci" poczty głosowej są więc zbyt wczesne. Na pewno usługa nie jest najbardziej popularna, natomiast zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sprawia, że korzystanie z poczty jest wygodniejsze. Najlepszym tego przykładem jest możliwość przesyłania plików dźwiękowych przy poczcie głosowej PRO w Play.