home_office_siec.jpeg
Porady

Internet na home office. Jaka sieć będzie najlepsza do pracy zdalnej?

12 maja 2021 4 minuty czytania

Pandemia koronawirusa przyspieszył tendencję, którą można było obserwować już od kilku lat: coraz więcej osób zaczęło pracować w trybie home office. Aby jednak taka praca była komfortowa i efektywna, wymaga odpowiednich narzędzi, a przede wszystkim odpowiedniego internetu.

Home office zagościł w Polsce na dłużej, do czego przyczyniła się oczywiście pandemia COVID-19. Jak wynika z raportu opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, w 2020 roku z takiej formy pracy korzystało niemal 25% naszych rodaków, a dziś nadal to może być około 20% aktywnych zawodowo Polaków. Dla porównania w krajach OECD nawet 40% pracowników wykonywało home office w 2020 roku. Jednocześnie tylko 12% Polaków chciałoby kontynuować pracę zdalną po pandemii (źródło: https://pie.net.pl/co-4-polak-skorzystal-w-trakcie-pandemii-z-mozliwosci-pracy-zdalnej/). Często ta niechęć wynika nie tylko z braku przyzwyczajenia do wykonywania zawodowych obowiązków w domowym zaciszu, ale i z braku odpowiednich narzędzi i zaplecza technicznego. Dużym problemem może okazać się na przykład brak szybkiego, stabilnego internetu. To podstawa. Jaki zatem powinien być internet home office?

Home office – czym jest?

Zanim przejdziemy do kwestii internetu, warto dokładniej wyjaśnić, czym jest tak naprawdę home office. To określenie może nie dla wszystkich być jasne. Home office to oczywiście dosłownie „domowe biuro”. Jednak tego anglojęzycznego terminu używa się najczęściej do określania pracy wykonywanej w domu, nierzadko za pośrednictwem internetu. W Polsce home office jest po prostu synonimem pracy zdalnej lub telepracy.

Jeszcze kilka lat temu home office był kojarzony najczęściej z pracą programistów czy grafików. Większość szefów firm nie wyobrażała sobie tego, żeby pozwolić pracować ludziom z domu. Z czasem ten trend zaczął się jednak nasilać, a częściowy home office (np. 1–2 dni w tygodniu) zaczął się nawet pojawiać jako dodatkowy benefit dla pracowników. Zagrożenie epidemiologiczne zmusiło jednak wiele firm do przestawienia się całkowicie lub częściowo na home office.

Home office to forma pracy, którą wykonuje się poza siedzibą firmy (najczęściej w domu) za pomocą środków komunikacji elektronicznej (głównie jest to internet). Pandemia sprawiła, że nakaz takiej pracy został wręcz zapisany w rozporządzeniach rządu w 2020 roku, a wkrótce ta forma pracy zostanie także uregulowana w Kodeksie pracy.

Jaki powinien być internet na home office?

Praca zdalna bez dobrego internetu w domu nie jest po prostu możliwa. Trudno wyobrazić sobie uczestniczenie w wideokonferencjach, korzystanie z zasobów w chmurze czy przesyłanie dużych plików bez stabilnego, szybkiego łącza. Bez dobrego internetu home office staje się po prostu koszmarem i nie ma mowy o efektywnej pracy. Jaki zatem powinien być internet na home office?

Pierwsza kwestia, na którą warto zwrócić uwagę, to szybkość internetu. 10 Mb/s to może być o wiele za mało dla konferencji online czy innych obowiązków zawodowych wykonywanych przez internet. Bezpieczną szybkością będzie 300 Mb/s, szczególnie gdy w domu w trybie home office pracuje kilka osób, a do tego dzieci mają lekcje online. Łącze powinno być także stabilne, dlatego lepiej postawić na internet światłowodowy zamiast na mobilny.

Do tego trzeba również wziąć pod uwagę kwestię bezpieczeństwa. W czasie home office operujemy danymi firmowymi, a wiele z nich może być poufnych. Cyberprzestępcy szukają słabych punktów, dzięki którym mogliby się dostać do sieci przedsiębiorstw i do wrażliwych danych. Z raportu firmy Eset wynika, że w 2020 roku liczba cyberataków na zdalnych pracowników wzrosła aż o 768% (źródło: https://crn.pl/aktualnosci/ogromny-wzrost-liczby-atakow-na-home-office-zatrwazajace-liczby/). Należy zatem zadbać o odpowiednie zabezpieczenie komputera używanego do home office (przede wszystkim oprogramowanie antywirusowe), a także sprawdzić, czy dostawca internetu zapewnia usługi związane z bezpieczeństwem przesyłania danych.

W pracy zdalnej najczęściej korzysta się z laptopów. To daje dużą mobilność i swobodę, ale wymaga również zapewnienia odpowiedniego zasięgu Wi-Fi. Router powinien zostać umieszczony w centralnym miejscu mieszkania, żeby można było korzystać swobodnie z internetu z każdego pomieszczenia. Trzeba pamiętać, że ściany, sufit, drzwi to przeszkody mogące osłabiać sygnał z routera.

Co jeszcze przyda się przy home office?

Stabilny, szybki internet to jedna z najważniejszych kwestii w home office, ale do zdalnej pracy potrzebne będą również odpowiednie narzędzia. Największy komfort pracy zapewnia laptop. Komputer stacjonarny zmusza do pracy w jednym, określonym miejscu. Laptop sprawia, że możemy wykonywać zawodowe obowiązki z dowolnego miejsca w domu, a nawet poza domem. Jeśli zarządzamy projektami lub zajmujemy się grafiką, często warto dokupić dodatkowy duży monitor, który ułatwi pracę. Chociaż coraz częściej wszelkie dokumenty i informacje przesyłane są w wersji elektronicznej, to czasami może przydać się również drukarka.

Istotną kwestią jest również przygotowanie odpowiedniego miejsca do pracy. W niektórych zawodach wymagane jest wyjątkowe skupienie, a trudno o nie, gdy wokół kręcą się inni domownicy. Najlepiej znaleźć osobne pomieszczenie, w którym będzie można wygodnie umieścić komputer i wszystkie inne potrzebne sprzęty. Jednocześnie takie wydzielone miejsce będzie kojarzyło się z pracą. Wychodząc z niego, będziemy lepiej czuli, że kończymy właśnie pracę i łatwiej będzie o work-life balance.

Home office stało się koniecznością w pandemii, ale może być także przyjemną formą pracy, jeśli przygotuje się odpowiednio mieszkanie do takiej sytuacji. Z jednej strony konieczne jest zapewnienie szybkiego, stabilnego internetu, a z drugiej – miejsca, w którym będzie można pracować w skupieniu.

Sprawdź ofertę internetu stacjonarnego w PLAY!

Play Expert poleca

Sprawdź najkorzystniejsze oferty na play.pl