Telemedycyna w Polsce – na jakie wsparcie online można liczyć.jpeg
Newsy

Telemedycyna w Polsce – na jakie wsparcie online można liczyć?

18 kwietnia 2022 4 minuty czytania

Telemedycyna jest rozwiązaniem, które z każdym dniem zyskuje popularność. Jak przygotować się do e-wizyty i z jakim specjalistą można odbyć rozmowę? Przedstawiamy wszystkie istotne informacje dotyczące telemedycyny w Polsce!

Telemedycyna – co to jest?

Przez kilka ostatnich lat doświadczyliśmy rozwoju telemedycyny, która początkowo raczkująca, rozwinęła się w prężnie działający system pomocy medycznej. Przez kilkanaście miesięcy w okresie pandemii COVID-19 była koniecznością, do której każdy z nas musiał się dostosować.

Nic dziwnego więc, że ten sposób na załatwianie spraw medycznych stał się popularny – skończyło się czekanie w kolejkach na zatłoczonych korytarzach pełnych chorych pacjentów. Nie trzeba rezygnować z wyjazdów, aby móc dostać się do lekarza na 10-minutową wizytę – teraz wystarczy umówić się na rozmowę przez telefon lub internet. Zazwyczaj nie trwa długo, a w trakcie niej specjalista doradzi, wystawi receptę, a nawet wypisze skierowanie na dalsze leczenie.

Na e-wizycie lekarz może zlecić wykonanie dalszych badań, zwłaszcza jeśli objawy, jakie mu przedstawisz, będą niepokojące. Tak samo z zaproszeniem na badanie – zdarza się, że lekarz do postawienia odpowiedniej diagnozy musi spotkać się z pacjentem w gabinecie. Postęp technologiczny i wprowadzenie systemu elektronicznych recept znacznie ułatwiło dostęp do leków wielu osobom z przewlekłymi schorzeniami – teraz nie muszą umawiać wizyty tylko po to, aby dostać receptę. W wielu przychodniach wystarczy wypełnić formularz, dzięki któremu już kolejnego dnia numer recepty znajduje się w skrzynce odbiorczej pacjenta.

Całość dopełnia również dostęp do Portalu Pacjenta, który umożliwia wgląd we własną historię chorób, wyniki badań oraz wcześniejsze zabiegi. Znajdują się tam wszelkie zwolnienia, recepty i skierowania do specjalistów.

Jak przebiega e-wizyta?

Przebieg e-wizyty zazwyczaj wygląda bardzo podobnie, niezależnie od tego, z jakim specjalistą masz rozmowę. Przeprowadzana jest ona telefonicznie, przez czat lub na wideokonferencji. W przypadku dwóch ostatnich będziesz potrzebować stabilnego połączenia z internetem, aby nie utracić kontaktu ze specjalistą.

Aby przygotować się do wizyty, należy sprawdzić, czy urządzenie, z którego będziesz korzystać, działa bez zarzutów – najważniejsze jest, aby lekarz dobrze Cię słyszał. Po połączeniu się z wybranym specjalistą może on chcieć zweryfikować Twoją tożsamość – nie zawsze jednak jest taka konieczność. Szczególnie jeśli jest to kolejna z wielu dotychczas odbytych wizyt.

Następnie warto szczegółowo opowiedzieć o tym, co Ci dolega. Najlepiej wspomnieć o każdej zmianie w organizmie, która jest w jakimś stopniu niepokojąca – e-wizyta ogranicza lekarza w obserwacji. Dlatego też warto zapisać wszystkie objawy, aby o niczym nie zapomnieć i pozwolić specjaliście na pełen wgląd w zmiany zachodzące w zakresie zdrowia. Lekarz może przeprowadzić wywiad nawiązujący do aktualnego samopoczucia i wcześniej przebytych chorób. Tutaj wizyta nie różni się niczym od tej przeprowadzanej w gabinecie – należy poinformować specjalistę o wszystkich przyjmowanych lekach i schorzeniach oraz nie ukrywać żadnych faktów.

Na samym końcu lekarz może zlecić dalsze badania lub farmakoterapię. To moment, w którym dostaniesz kod do recepty bądź skierowania. Jeśli nie zdążysz zapisać numeru, nie przejmuj się – dokument znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta.

Kto najczęściej korzysta z e-wizyt?

Telemedycyna w Polsce jest stosunkowo popularna – kto więc najchętniej korzysta z wizyt przez telefon? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – przyjrzyjmy się więc danym dotyczącym preferencji Polaków.

Zdecydowana większość pacjentów woli umawiać się na e-wizyty, jeśli celem ich jest wystawienie e-recepty lub zwolnienia. Ponad 50% pacjentów biorących udział w badaniu spotka się z lekarzem, aby otrzymać skierowanie na badania lub rehabilitację. Wiele osób jednak chciałoby mieć bezpośredni kontakt ze specjalistami, takimi jak kardiolog, ginekolog, neurolog czy psychiatra.

Najczęściej wybieranym specjalistą, z którym pacjenci chcieliby się móc kontaktować za pomocą porady telefonicznej, był internista, a zaraz za nim pielęgniarka i psychiatra. Mówiąc o psychiatrii, nie można nie wspomnieć o psychoterapii, która coraz częściej wybierana jest w formie online. Taki rodzaj spotkań z terapeutą zyskał na popularności na przełomie 2020 i 2021 roku, kiedy osobiste wizyty w gabinecie były niewskazane.

Zalety i wady telemedycyny

W kwestii zalet telemedycyny warto wspomnieć o znacznej oszczędności czasu. Pacjenci nie muszą często stać w długich kolejkach wśród wielu innych chorych i narażać swojego lub cudzego zdrowia na niebezpieczeństwo. Powiązane jest to też z lepszą dostępnością specjalistów dla osób z miejsc, w których nie ma wielu ośrodków zdrowia.

Telemedycyna umożliwia też częstszy kontakt z prowadzącym lekarzem specjalistą. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, których stan zdrowia może się w każdej chwili pogorszyć. Dodatkowo dzięki telemedycynie kolejki do specjalistów znacznie się zmniejszyły.

Telemedycyna, tak jak i wiele innych rozwiązań, ma też swoje wady. Minusem z pewnością jest brak bezpośredniego kontaktu, który przy wielu schorzeniach i dolegliwościach jest wskazany. Nie jest to jednak zawsze możliwe np. ze względu na panującą pandemię. Do tego, wiele osób zauważa problem w braku możliwości natychmiastowej reakcji w razie wystąpienia nagłego pogorszenia stanu zdrowia.

Telemedycyna w Polsce ma swoich zwolenników, jak i osoby, które są zdecydowanie przeciwne temu rodzajowi pomocy. Jedno jest natomiast pewne – e-wizyty w wielu przypadkach są ogromnym udogodnieniem dla pacjenta.

Play Expert poleca

Sprawdź najkorzystniejsze oferty na play.pl