wymiana_telefonu.jpg
Porady

Wymiana telefonu. Jak często użytkownicy przerzucają się na inny model?

3 sierpnia 2021 5 minut czytania

Co jaki czas warto wymienić swój telefon? Tak naprawdę nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, bo to kwestia indywidualna. Jednak z naszego artykułu dowiesz się, co jaki czas, średnio, ludzie wymieniają swoje telefony. Bez względu na to, czy są to modele topowe, ze średniej półki czy budżetowe.

Wymiana telefonu to normalna rzecz, która prędzej czy później musi nastąpić. Jeżeli mamy na to odpowiedni budżet, możemy pozwolić sobie na nowy model nawet co roku. Jednak co jaki czas najrozsądniej wymieniać telefon? Zobacz, jak robią to inni użytkownicy popularnych modeli.

Najczęściej wymieniamy telefon co dwa lata

Jak wspominaliśmy, nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, kiedy powinniśmy zmienić telefon na nowy. Jednak w praktyce najwięcej użytkowników telefonów komórkowych wymienia je co dwa lata. Dzieje się tak z prostej przyczyny - najczęściej umowy u operatorów komórkowych zawierane są właśnie na ten okres czasu. Oznacza to, że w trakcie trwania umowy rzadko kiedy myślimy o wymianie na nowy sprzęt, bo po co? Ale kiedy ta się kończy, rezygnujemy ze „starego” telefonu, który przez ten czas „zwolnił swoje obroty”.

Wymiana telefonu co dwa lata nie tylko wiąże się z aspektem trwania najpopularniejszej opcji abonamentowej (24 miesiące). Ważnym czynnikiem jest także bezawaryjne działanie naszego smartfona. Niemal wszyscy producenci przypominają, że ich modele są przystosowane do bezawaryjnej pracy przez okres 24 miesięcy. Potem najczęściej takie urządzenia „zwalniają obroty”, a po kilkunastu miesiącach wielu producentów po prostu „zapomina” o tych użytkownikach, nie zawsze dając im możliwość uaktualnienia systemu operacyjnego do najnowszej wersji. Często zdarza się tak, że po kilkunastu miesiącach niektóre usługi mogą przestać działać.

Od lat producenci zachwalają usługę przedłużenia gwarancji. Standardową gwarancję można nawet wydłużyć do pięciu lat, dodatkowo np. skorzystać z opcji ubezpieczenia od mechanicznych czy przypadkowych uszkodzeń, a nawet kradzieży telefonu. To ciekawe rozwiązanie, ale musimy liczyć się z tym, że takie przedłużenie gwarancji może wynieść nas nawet kilkaset złotych (im droższy model, tym wyższa cena usługi).

Modele z budżetowej i średniej półki a flagowce

Okazuje się, że klasa wybranego przez nas smartfona (czy to na abonament, czy na kartę) wpływa decydująco na czas, po którym zmieniamy urządzenie na nowe. Decydując się na model z podstawowej serii, musimy liczyć się z tym, że ten nawet podczas standardowego okresu trwania gwarancji, czyli już po kilku miesiącach, może działać wolniej ze względu na jego codzienną eksploatację.

Coraz częściej zdarza się, że tanie i dobre smartfony nie są przystosowane do cyklicznych upgrade’ów oprogramowania. To znaczy, że po każdej większej aktualizacji w naszym sprzęcie zmniejsza się m.in. ilość wolnej pamięci, co także ma wpływ na szybkość działania smartfona. Poza tym bateria w urządzeniach z podstawowych serii po kilku miesiącach codziennej pracy także traci swoje osiągi, a my musimy coraz częściej ładować nasz sprzęt.

Trochę lepiej wygląda to w przypadku telefonów nieco droższych. Zazwyczaj te pracują na lepszym procesorze, oferują większą ilość pamięci RAM. Posiadacze takich smartfonów rzadziej wymieniają je na nowe (w porównaniu do osób, które korzystają z modeli z podstawowych serii). Lepsze oprogramowanie i podzespoły pozwalają na dłuższe bezawaryjne działanie.

Oczywiście w najlepszej sytuacji są osoby korzystające z modeli flagowych. To właśnie one pozwalają najdłużej cieszyć się wybranym urządzeniem. Świetnym przykładem jest smartfon sprzed 4 lat – Xiaomi Mi Mix 2. Od czasu premiery w sklepach (trzeci kwartał 2017 roku) sprzęt nadal pracuje wydajnie, a szybkość działania poszczególnych aplikacji się nie zmniejszyła. Innymi słowy, nie zawsze za flagowy model płacimy znacznie więcej tylko dlatego, że ten posiada status nowości w sklepach. Można powiedzieć, że wyższa cena takiego urządzenia ma związek z tym, że wytrzyma on o wiele dłużej niż np. telefon tego samego producenta, ale z podstawowej serii.

Wymiana telefonu w trybie awaryjnym

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy telefon będziemy musieli wymieniać nawet kilka czy kilkanaście dni po zakupie. Najczęstszą przyczyną takiej decyzji są przypadki:

  • kradzieży,
  • zgubienia sprzętu,
  • uszkodzenia sprzętu.

Wielu z nas spotkało się zapewne z kradzieżą swojego smartfona. W tym przypadku jesteśmy w stanie dokonać wymiany na nowy model w zasadzie w bardzo krótkim czasie. Czasami może to być nawet kilka dni po zakupie telefonu czy wzięciu go w abonament. Podobnie rzecz ma się ze zgubieniem telefonu. Kto niejednokrotnie zapomniał o swoim smartfonie albo go zgubił, ręka do góry? No właśnie, na zgubienie bądź kradzież nie mamy zbytnio wpływu, a takie zdarzenie może nastąpić w najmniej oczekiwanym momencie.

Oczywiście uszkodzenie sprzętu, np. z naszej winy, ma także znaczenie, bo często groźne uszkodzenia mogą prowadzić do wymuszonego zakupu nowego telefonu. W przypadku stłuczonego ekranu można wymienić jedynie ten element. Jednak warto wziąć pod uwagę koszty naprawy. Być może kupno albo wzięcie na abonament nowego smartfona będzie o wiele tańszym rozwiązaniem?

Czy telefon może działać dłużej niż trzy lata?

Tak jak pisaliśmy wcześniej, producentom nie opłaca się produkować sprzętów, które będą bezawaryjne po okresie standardowej gwarancji. Wtedy każdy zakupiony telewizor, smartfon czy tablet pracowałby wydajnie przez kilka (a może kilkanaście) lat. W tym samym czasie producenci ponosiliby ogromne straty związane z tym, że przez długi czas większość klientów nie kupuje od nich nowych urządzeń. Na szczęście są takie, które pomimo upływu lat wciąż sprawują się doskonale (wspomniany Xiaomi Mi Mix 2). Niestety są to modele z wysokiej półki, za które trzeba było słono zapłacić (cena Mi Mix 2 na początku wynosiła ok. 2500 zł).

Ty decydujesz, kiedy zmieniasz swojego smartfona

Jak wspominaliśmy, to od nas zależy, kiedy zmienimy nasz smartfon. W Play już po trzech miesiącach, po przedłużeniu umowy, możesz wziąć nowy model. Nie musisz czekać do jej końca, bo masz opcję dopasowania jej do swoich własnych potrzeb. To doskonałe rozwiązanie w przypadku, gdy obecny telefon się popsuje, chcemy go wymienić na nowszy model albo obdarować smartfonem kogoś bliskiego. Warto przyjrzeć się także dodatkowej opcji ochrony wyświetlacza. W przypadku jego uszkodzenia z własnej winy telefon zostanie naprawiony na koszt operatora komórkowego. Limit kosztów naprawy wynosi 1000 zł rocznie.

Play Expert poleca

Sprawdź najkorzystniejsze oferty na play.pl