Powrót RCS
RCS

Następcą SMS-a, czyli co to jest RCS

Powszechnie znana usługa oferująca wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS), choć liczy już sobie ćwierć wieku, ma się całkiem dobrze. Czas jednak na zmianę warty, nadchodzi bowiem nowe – RCS. Czat RCS (Rich Communication Service) jest najnowszym standardem wysyłania długich wiadomości tekstowych, do których można dodawać zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, GIF-y czy pliki nawet do 100 MB.

W tym artykule poznasz: 

  1. Czym jest RCS?
  2. Popularne przykłady użycia RCS
  3. Co jest potrzebne do działania RCS?
  4. RCS dla firm
  5. Konkurencja dla komunikatorów
  6. RCS to przyszłość
Photo by Chang Duong on Unsplash

Czym jest RCS?

RCS, czyli Rich Communication Services to w najprostszym ujęciu następca SMS-a. Rozwijany przez GSMA standard komunikacji mobilnej ma na celu zastąpienie „przestarzałych” i zbyt ograniczonych wiadomości SMS. Jego podstawą – podobnie jak w przypadku SMS-a – jest prosta i szybka komunikacja. Pracę nad nim zaczęły się kilkanaście lat temu. W grudniu 2008 roku ujawniono jego pierwszą wersję. W 2011 roku ulepszono go do wersji RCE-e (enhanced).

RCS ma jednak zdecydowanie większe możliwości. Przede wszystkim pozwala przesyłać dużą ilość informacji. W standardzie RCS możliwe jest współdzielenie plików o wielkości dochodzącej do 100 MB. Do tego dochodzi możliwość tworzenia chatów grupowych jak w komunikatorach Messenger, WhatsApp, prowadzenia wideorozmów czy udostępniania swojej lokalizacji.

Wysłanie wiadomości poprzez RCS jest tak samo proste jak wysłanie zwykłego SMS-a. Jedyne, czego potrzebujesz to numer telefony nadawcy. Nie ma znaczenia też, z jakiej sieci GSM korzystasz. No i najważniejsze – usługa jest całkowicie darmowa. Nie wiążą się z nią żadne dodatkowe koszty.

Więcej o RCS przeczytasz na dedykowanej stronie Play -> Czat RCS – najnowszy wymiar komunikacji.

Popularne przykłady użycia RCS

Nowy standard przesyłania danych nie ogranicza się tylko do wiadomości tekstowych w stylu „O której będziesz?”. Kupując bilet na koncert za pośrednictwem internetu, najszybszym sposobem jego dostarczenia do tej pory było wysłanie go na nasz adres mailowy. Teraz sprzedający może wysłać bilet na konkretne wydarzenie poprzez nowego SMS-a, czyli przez RCS.

Jeśli spotykasz się ze znajomymi w jakimś miejscu, w prosty sposób możesz im wysłać lokalizację Twojego urządzenia. Wystarczy wybrać odpowiednią ikonkę (z własną lokalizacją na mapce Google) i kliknąć „wyślij”.

Spoglądając na ekran chatu z naszym odbiorcą, zyskujesz również dostęp do dwóch użytecznych funkcji. Pierwsza z nich informuje o tym, że nasz rozmówca odczytał wysłaną wiadomość. Druga pozwala zobaczyć w czasie rzeczywistym, że ktoś do nas pisze.

Co jest potrzebne do działania RCS?

RCS to usługa uniwersalna, a jedynym czego potrzebuje do działania, jest dostęp do Internetu. Niezależnie od tego, czy będzie to 3G, LTE lub Wi-Fi, RCS działa bez względu na to, jak nasz smartfon łączy się z siecią. Dzięki temu, że nie potrzebuje do funkcjonowania dodatkowej aplikacji, nie ma znaczenia, jakiego komunikatora używa nasz rozmówca. Zadziała nawet u użytkowników, którzy nie mogą lub nie chcą ich instalować i zakładać specjalnych kont (np. do Messengera).

 Aktualną listę telefonów obsługujący znajdziesz na stronie Play -> Czat RCS – najnowszy wymiar komunikacji w Play.

RCS dla firm

RCS ułatwi życie nie tylko zwyczajnym użytkownikom w ich prywatnej komunikacji. Otwiera również nowe możliwości dla działań komercyjnych dla firm. Dzięki RCS będą one mogły przekazywać swoim klientom bardziej rozbudowane dane. Przykładowo, samochodowy diler wyśle graficzną informację o promocji, kino – o nowym repertuarze, a restauracja – o nowościach w menu. W wiadomości będą mogły pojawiać się obrazy, filmy czy dźwięki – w zdecydowanie lepszej jakości, niż umożliwia to „starszy kuzyn” SMS-a, czyli MMS.

Informacja szybko i prosto dotrze do klienta, który nie będzie musiał przeglądać długiej listy e-maili czy wiadomości z serwisów społecznościowych, lecz po prostu w odpowiedniej chwili zajrzy do skrzynki RCS, dokładnie tak, jak dotąd przeglądał otrzymane SMS-y.

Konkurencja dla komunikatorów

Wciąż wysyłamy 160-znakowe wiadomości, mimo że mamy do dyspozycji wiele bardziej rozbudowanych i wielofunkcyjnych komunikatorów. Szczególnie w okresie świąt ich liczba osiąga rekordowe ilości i choć zdają się być już przeżytkiem, pozostają jedną z najważniejszych metod komunikacji za pośrednictwem smartfonów. Jaki jest sens korzystania z nowego rozwiązania (RCS), skoro do dyspozycji mamy kilka znanych i lubianych komunikatorów?

Przede wszystkim taki, że odbiorcy naszych wiadomości mogą na przykład nie mieć zainstalowanego WhatsAppa albo Messengera. Tymczasem wiadomość wysłana za pośrednictwem usługi RCS dojdzie do nich bez problemu, a odbiorcy będą mogli na nią odpisać, jakby odpisywali na SMS-a. Podobnie jak SMS, RCS może działać na każdym smartfonie, bez konieczności instalowania dodatkowej aplikacji.

RCS to przyszłość

Wprowadzeniem nowego standardu są zainteresowani zarówno producenci smartfonów (np. Samsung czy Huawei), jak i Google, które mocno wspiera pomysł, oraz operatorzy komórkowi. Najważniejszą informacją dla klientów jest to, iż korzystanie z RCS nie wymaga od użytkownika żadnych ingerencji w smartfona i innych, dodatkowych działań. Wystarczy prosta aktualizacja natywnej aplikacji obsługującej SMS/MMS w smartfonie, a usługa RCS zacznie działać automatycznie. 

Obecnie trwają testy usług związanych z nowym standardem przesyłania danych RCS. Gdyby wszyscy operatorzy komórkowi zaczęli oferować takie usługi, być może popularne dziś komunikatory odejdą do lamusa, a „ulepszony” SMS ponownie zatriumfuje.

Więcej o RCS w Play przeczytasz na dedykowanej stronie -> Czat RCS – najnowszy wymiar komunikacji.

Rekomendowane

Czarno-biała grafika przypominająca ciasteczka z kawałkami czekolady

Ustawienia plików cookie

Korzystamy z plików cookies i podobnych rozwiązań umieszczanych w Twoim udządzeniu przez nas lub podmioty trzecie, jeżeli pozwalają na to ustawienia Twojej przeglądarki internetowej. Dzięki temu nasza strona działa poprawnie, możemy analizować korzystanie ze strony oraz dostosować wygląd strony i nasze reklamy do Twoich preferencji i zainteresowań. Poznaj szczegóły i możliwość zmiany ustawień w Polityce prywatności i Cookies.